Wysyłanie i otrzymywanie korespondencji
- Wychowanek ma prawo do wysyłania i otrzymywania korespondencji.
- Korespondencja nieletniego umieszczonego w zakładzie z wyjątkiem korespondencji z organami państwowymi i samorządowymi, w szczególności z Rzecznikiem Praw Obywatelskich i z Rzecznikiem Praw Dziecka oraz organami powołanymi na podstawie ratyfikowanych w drodze ustawy przez Rzeczpospolitą Polską umów międzynarodowych dotyczących ochrony praw człowieka, może być kontrolowana przez dyrektora zakładu bądź przez upoważnionego przez niego pracownika pedagogicznego, wyłącznie w przypadkach powzięcia uzasadnionego podejrzenia, iż zawiera ona treści godzące w porządek prawny, bezpieczeństwo zakładu, w zasady moralności publicznej bądź może wpłynąć niekorzystnie na przebieg toczącego się postępowania lub resocjalizacji nieletniego.
- W razie stwierdzenia powyższych treści korespondencji nie doręcza się, powiadamiając o tym nieletniego oraz sąd rodzinny wykonujący orzeczenie i podając powody tej decyzji.
- Nieletniego poucza się o prawie do złożenia zażalenia, o którym mowa w art. 31a upn. Zatrzymaną korespondencję włącza się do akt osobowych nieletniego.
- Zasady określające wysyłanie, odbieranie i wydawanie korespondencji.
- Korespondencja adresowana do wychowanków jest odbierana na poczcie przez sekretarza ds. wychowanków lub dostarczana do zakładu przez listonosza.
- Listy zwykłe są odbierane z sekretariatu przez kierownika internatu i przekazywane wychowawcom grup, którzy przekazują listy wychowankom.
- Listy polecone (w tym z różnego rodzaju instytucji) są odbierane przez wychowanków, którzy podpisują potwierdzenie odebrania przesyłki.
- Listy przygotowane do wysłania przez wychowanków są przekazywane za pośrednictwem wychowawców do sekretariatu. Sekretarz ds. wychowanków wysyła korespondencję.
- Korespondencja wychowanka z urzędami musi mieć potwierdzenie wysłania.