Okręgowy Ośrodek Wychowawczy w Witkowie jest placówką dla chłopców..
Okręgowy Ośrodek Wychowawczy w Witkowie jest placówką resocjalizacyjno–rewalidacyjną dla nieletnich niepełnosprawnych intelektualnie i niedostosowanych społecznie, w przedziale wieku od 13 do 19 lat. Swoje zadania realizuje w ruchu ciągłym przez cały rok. Do ośrodka kierowani są nieletni na podstawie prawomocnego orzeczenia sądu o umieszczeniu w osrodku. Pracę resocjalizacyjną z wychowankami prowadzi się na terenie ośrodka lub poza ośrodkiem, z zastosowaniem środków, form, metod wychowania i nauczania przewidzianych dla młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną.
Okręgowy Ośrodek Wychowawczy w Witkowie działa w oparciu o:
- Ustawę z dnia 9 czerwca 2022 r. o wspieraniu i resocjalizaacji nieletnich,
- Ustawę z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty,
- Ustawę z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo Oświatowe,
- Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 31 sierpnia 2022 r. w sprawie funkcjonowania okręgowych ośrodków wychowawczych, zakładow poprawczych i schronisk dla nieletnich
- Zarządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 22 sierpnia 2022 r. w sprawie przekształcenia zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich w okręgowe Ośrodki wychowawcze
- NADZÓR NAD OŚRODKIEM
Nadzór zwierzchni nad Okręgowym Ośrodkiem Wychowawczym w Witkowie sprawuje Minister Sprawiedliwości na podstawie ustawy o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich.
Nadzór pedagogiczny nad zakładem oraz nad szkołami sprawuje Minister Sprawiedliwości na podstawie art. 60, ust. 4 Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U.2020.910 ze zm).
Nadzór pedagogiczny w zakresie nauczania w szkole przedmiotów ogólnokształcących sprawuje na podstawie art. 60, ust. 4 Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U.2020.910 ze zm.). Wielkopolski Kurator Oświaty w Poznaniu.
GŁÓWNE ZADANIA OŚRODKA
Głównym zadaniem ośrodka jest przygotowanie wychowanków do życia zgodnego z powszechnie akceptowanymi normami społecznymi poprzez:
1) kompensowanie deficytów rozwojowych,
2) umożliwienie ukończenia edukacji na możliwie najwyższym poziomie, dostosowanym do indywidualnych możliwości wychowanka,
3) przyuczenie do pracy i kształcenie zawodowe - przygotowanie do wykonywania zawodu zgodnego z indywidualnymi predyspozycjami nieletniego,
4) kształcenie i rozwijanie umiejętności samoobsługowych,
5) terapię indywidualną i grupową podnoszącą jakość funkcjonowania interpersonalnego i intrapsychicznego,
6) rozwijanie umiejętności prospołecznych, które umożliwiają pozytywne przystosowanie w społeczeństwie, radzenie sobie z zadaniami rozwojowymi
a także z wyzwaniami życia codziennego,
7) kształtowanie u wychowanków postaw sprzyjających ich dalszemu rozwojowi indywidualnemu i społecznemu, takich jak: uczciwość, wiarygodność, odpowiedzialność, wytrwałość, poczucie własnej wartości, szacunek dla innych ludzi, ciekawość poznawcza, kreatywność, przedsiębiorczość, kultura osobista, gotowość do uczestnictwa w kulturze, umiejętność współpracy w zespole,
8) pracę z rodziną nieletniego,
9) przygotowanie nieletniego do powrotu do środowiska,
10) pomoc nieletniemu w usamodzielnieniu po opuszczeniu ośrodka.
Praca wychowawcza z każdym nieletnim jest planowana i realizowana w oparciu o diagnozę indywidualną oraz indywidualny program oddziaływań wychowawczych, resocjalizacyjnych i terapeutycznych. Ośrodek pełni również funkcję izolacyjną – jest placówką dzięki której nieletni zostaje oderwany od środowiska (rodzinnego, rówieśniczego, podkulturowego – zmiana środowiska wychowawczego), które wywierało na niego negatywny (demoralizujący) wpływ lub na które on oddziaływał negatywnie.
Formy pracy ośrodka:
1) zajęcia edukacyjne,
2) kształcenie zawodowe,
3) zajęcia rewalidacyjne,
4) treningi umiejętności społecznych,
5) treningi zadaniowe,
6) zajęcia indywidualne,
7) zajęcia w kołach zainteresowań,
8) zajęcia opiekuńczo-wychowawcze
9) zajęcia rekreacyjno-sportowe,
10) zajęcia terapeutyczne.
Zadania okręgowego ośrodka wychowawczego realizowane są przez:
1) zintegrowaną działalność wychowawczą, opiekuńczą profilaktyczną, terapeutyczną i dydaktyczną,
2) przygotowanie wychowanków do podjęcia pracy zawodowej,
3) organizowanie udziału wychowanków w życiu społecznym, gospodarczym i kulturalnym placówki i środowiska,
4) współdziałanie z wychowankami i ich rodzicami/opiekunami prawnymi, instytucjami społecznymi, ośrodkami pomocy społecznej, ośrodkami akademickimi, właściwymi organami administracji rządowej i samorządu terytorialnego oraz innymi osobami.